Social

Familia sau banii?

Mă consider norocos că am cetăţenie română şi, de fiecare dată, când bugetul familiei ajungea la zero plecam peste hotare pentru parale. Astfel, într-o vară am ajuns cu Doamne ajută să lucrez într-o firmă agricolă în nordul Italiei. Eram bucuros că am serviciul legal, stabil şi mai ales bine plătit.

Bineînţeles, îmi era dor de ai mei, soţia cu cei trei prichindei şi, după obiceiul moldovenilor, discutam despre cei de acasă, ca între bărbaţi, la un pahar de vorbă. La o astfel de discuţie s-a încins o polemică între noi despre motivele reale pentru care moldovenii lasă totul şi pleacă peste hotare să „robească”. Am aşteptat cu răbdare să aud concluzii şi, ca de obicei, a câta oară, toţi sunt de acord că motivul este sfânt – pentru binele familiei! La acel moment în mine s-a trezit mândria şi încăpăţânarea moldoveneasă, cum e posibil ca toţi să fie de acord şi uniţi, măcar unul dar trebuie să fie împotrivă. Şi acel unul s-a nimerit să fiu eu. Pe scurt, în loc să critic pe alţii, dorul de casă m-a făcut să-mi amintesc de cuvintele Mântuitorului: „Înainte de a scoate aşchie din ochiul altuia, mai întâi scoateţi bârna din propriul ochi” şi am fost nevoit să recunosc că dacă iubeam cu adevărat familia mea, rămâneam lângă ea şi la bine şi la rău. Iar acum ce se primeşte, eu aici ei acolo şi ne leagă firul din bani. Băieţii au rămas fără tată şi sunt nevoiţi să privească la alţi bărbaţi pentru a compara muşchii, femeia e nevoită să devină cucoş şi să ducă tot greul gospodăriei, fiica caută braţele tatălui în braţele rudelor şi prietenilor familiei, eu ca tată nu văd cum copiii cresc şi învaţă să trăiască fără tată, devenind ascultători nu din dragoste şi stimă, ci pentru bani şi cadouri. Se primeşte că nu eu îi educ pe ei, ci banii trimişi de mine şi astfel ei devin copii de banii gata. Însă nu cred că banii pot educa mai bine decât un părinte, banii sunt pentru a face bani, iar părintele este creat pentru a educa copiii. Sigur, în seara ceea eu deodată am devenit român (străin) pentru moldovenii noştri, mă evitau şi mă ocoleau când le ieşeam în cale, dar mă întreb, dacă fugi de adevăr sau îl îneci cu amarul, oare ceva se schimbă?! Adevărul este că suntem foarte dependenţi de bani precum un narcoman de drog şi pentru ei plecăm peste hotare, iar idealul familiei este un pretext frumos pentru nu a căuta bârnele din ochii noştri. Acum stau cu familia acasă şi mă lupt să demonstrez sieşi că eu sunt mai bun decât banii. Dar în acest caz apare o întrebare, oare cei din jurul meu mă vor înţelege şi vor aprecia alegere mea ???

Roman, Chişinău

foto2

Lasă un răspuns

